. سامانه رای شمار چرا رای شمار؟ رایگان شروع کن راهنمای رای شمار بلاگ اخبار مشتریان ما
ورود/ ثبت نام

احراز هویت در سامانه‌های آنلاین راگیری

احراز هویت در سامانه‌های آنلاین راگیری

احراز هویت در سامانه‌های آنلاین راگیری

همانطور که می‌دانید برگزاری انتخابات و شرکت در آن امری بسیار مهم و تأثیر گذار است زیرا مشارکت افراد در یک انتخابات تأثیر بسزایی بر کیفیت اجرایی شدن امور و اهداف آن سازمان یا مجموعه دارد، به‌عنوان مثال برای انتخاب یک مدیر ساختمان، اعضای آن ساختمان باید در انتخابات شرکت کنند زیرا تصمیم هر یک از اعضا برای انتخاب یک مدیر مناسب می‌تواند بر زندگی کل افراد ساختمان تأثیر گذار باشد و کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار دهد لذا شرکت در هر انتخاباتی می‌تواند بر کیفیت زندگی و نحوه عملکرد ما در جامعه تأثیر گذار باشد.

حال به منظور افزایش تعداد رای گیری، نیاز به طراحی یک سیستم رای گیری آنلاین و ایمن است. از آنجایی که رکن اصلی هر انتخاباتی، سالم و ایمن بودن آن است بنابراین در طراحی یک سامانه انتخاباتی آنلاین باید ایمن بودن را مد نظر قرار داد که یکی از موارد برای اجرایی کردن این امر، احراز هویت رأی دهندگان است.

احراز هویت رأی دهنده نشان از این است که آن فرد، واجد شرایط برای رأی دادن و ورود به سامانه انتخاباتی است لذا از طریق یکی از روش‌های بیومتریک  می‌تواند مرحله احراز هویت در سامانه را پشت سر گذاشته و پس از تأیید شدن وارد سامانه شود. هر سامانه الکترونیکی با توجه به کارکردی که دارد می‌تواند از یکی از روش‌های احراز هویت ایمن جهت امور مختلف مانند انتخابات آنلاین استفاده نماید.

احراز هویت چیست؟

احراز هویت تأیید اصل و واقعی بودن هویت چیزی را بیان می‌کند. این امر نه تنها روند کار بلکه نتیجه تأیید را توصیف می‌کند. از تأیید هویت اغلب برای تأیید هویت کاربران جهت امور مختلف در یک سامانه و یا سایت استفاده می‌شود. اثبات هویت فرد از طریق اینترنت، یک مشکل رایج در تأیید اعتبار است زیرا هویت واقعی یک شخص از طریق بستر اینترنتی خیلی قابل لمس نیست بنابراین با روش‌های احراز هویت چند مرحله‌ای می‌توان این مشکل را حل کرد.

"رمزنگاری در سامانه‌ رای گیری آنلاین" به چه صوری انجام می‌گیرد.

احراز هویت در انتخابات

احراز هویت فقط مختص به بستر اینترنت و سایت نیست بلکه در انتخابات حضوری هم هنگام رای دادن تنها حضور شخص کفایت نمی‌کند و لازم است که رأی دهندگان برای تأیید هویت خود، سند رسمی مانند گذرنامه، شناسنامه یا گواهینامه رانندگی را به محل رای گیری بیاورند تا به واسطه این اسناد احراز هویت شوند پس همانطور که در انتخابات حضوری تأیید هویت مهم است در انتخابات از طریق سامانه انتخاباتی آنلاین این اهمیت چندین برابر شده و حساسیت بیشتری دارد.

احراز هویت در انتخابات آنلاین

احراز هویت در سامانه انتخابات الکترونیکی تضمین می‌کند که فقط رای دهندگان واجد شرایط ذکر شده در لیست انتخابات می‌توانند رأی دهند. یک روش احراز هویت معمول شامل استفاده از PIN / TAN است: رای دهنده با شناسه رأی دهنده شخصی خود (PIN) و رمز عبور یکبار مصرف (TAN) وارد سیستم می‌شود.

سامانه انتخابات آنلاین، داده‌ها را با لیست انتخابات و اعتبار سنجی مقایسه می‌کند، که تضمین می‌کند فقط رای دهندگان واجد شرایط می‌توانند رای دهند.

ویژگی‌های احراز هویت

شناسه رای دهنده باید دارای ویژگی شخصی مشخصی باشد، مانند شماره کارمندی، دانشجویی و یا شماره عضویت و همچنین تاریخ تولد شخص. رمز عبور منحصر به فرد هر رای دهنده توسط سامانه انتخاب الکترونیکی تولید می‌شود و از طریق ایمیل یا اس ام اس برای رای دهندگان ارسال می‌گردد.

سطح امنیتی را می‌توان با استفاده از روش توزیع متفاوت ارتقا داد. به‌عنوان مثال، ارسال رمز عبور از طریق پیام کوتاه به یک دستگاه تلفن همراه خاص. احراز هویت با شناسه الکترونیکی در انتخابات آنلاین نیز امکان پذیر است.

احراز هویت امن چگونه است؟

انتخابات آنلاین با سامانه انتخابات اینترنتی رای شمار ایمن بوده و همواره محرمانه بودن آرا را حفظ می‌کند. با استفاده از روش‌های مختلف احراز هویت، رأی دهندگان می‌توانند وارد سیستم شوند تا رای خود را ثبت کنند تا صلاحیت آنها برای رای دادن از طریق سامانه انتخابات آنلاین مشخص شود.

سامانه انتخابات اینترنتی رای شمار گزینه‌های مختلفی برای احراز هویت امن رای دهندگان ارائه می‌دهد. به‌عنوان برگزار کننده انتخابات، شما می‌توانید روش احراز هویت را بر اساس مقررات انتخاباتی و آنچه که برای رای دهندگان شما مناسب است، انتخاب کنید.

روش پیش فرض احراز هویت رای دهندگان در رای شمار با استفاده از شناسه و رمز عبور منحصر به فرد رای دهنده انجام می‌گردد. شناسه‌های رای دهنده می‌توانند به عنوان مثال شماره عضویت، تاریخ تولد یا آدرس ایمیل باشند. رمز عبور یک رشته از کاراکترهای یکبار مصرف معتبر است که به طور خودکار توسط سامانه الکترونیکی رای شمار با استفاده از الگوریتم‌های امنیتی پیچیده تولید می‌شود.

  1. احراز هویت با استفاده از شناسه و گذرواژه رای دهنده

رای دهندگان واجد شرایط با استفاده از شناسه رای دهنده (یوزر نیم) و گذر واژه (پسوورد) یکبار مصرف خود به سیستم وارد می‌شوند. این اطلاعات (نام کاربری و پسوورد) جهت ورود به سامانه انتخابات آنلاین به روش‌های مختلفی در اختیار رای دهندگان قرار می‌گیرد:

  • ارسال از طریق ایمیل
  • ارسال از طریق پست
  • ارسال به سازمانی که قرار است انتخابات برگزار کند، درواقع اطلاعات رای دهندگان در قالب جدول به فرمت (.xls ، .csv) ارسال شده تا برای رای دهندگان ارسال کنند.
  1. ورود به سامانه و احراز هویت از طریق لینک امن (Secure Link)

ورود به سیستم رای گیری آنلاین از طریق اینترانت یا منطقه عضو محافظت شده وب سایت شما انجام می‌شود. رای دهندگان واجد شرایط می‌توانند با داده‌های دسترسی معمول خود به اینترانت وارد شوند و پس از ورود موفقیت آمیز به سادگی با یک کلیک دیگر به سیستم رای گیری آنلاین وارد شوند.

اما با استفاده از لینک امن (Secure Link) به عنوان روش احراز هویت، هرگونه اطلاعات شخصی رای دهندگان به صورت ناشناس فقط در اختیار سامانه انتخاباتی واسط قرار می‌گیرد لذا احراز هویت از طریق لینک امن بسیار ایمن‌تر خواهد بود.

" تضمین شفافیت در انتخابات آنلاین"

بالاترین سطح امنیت برای انتخابات آنلاین شما!

مهم نیست که از کدام روش احراز هویت یا بسته‌های انتخاباتی سامانه الکترونیکی رای شمار، تصمیم بگیرید که استفاده کنید، محرمانه بودن رای و محافظت از داده‌ها  در سامانه انتخابات آنلاین رای شمار همیشه حفظ خواهد شد.

علاوه بر این، سامانه انتخابات اینترنتی رای شمار به رای دهندگان این امکان را می‌دهد که فقط یک بار رای دهند لذا مطمئن باشید که انتخابات شما مطابق با بالاترین استانداردهای امنیتی و حفظ حریم خصوصی و مطابق با اصول اساسی سازمانتان انجام می‌شود.

  • توسط: رای شمار
  • بازدید: 3955
  • تاریخ نشر: 1399/11/07

مطالب مرتبط

انتخابات آزاد و منصفانه

انتخابات آزاد و منصفانه

ادامه ...

وظایف و اختیارات

وظایف و اختیارات مجریان در انتخابات آنلاین

ادامه ...

انتخابات آنلاین

حقوق رای دهندگان در انتخابات آنلاین

ادامه ...

تهدیدات امنیتی

رایج‌ترین و خطرناک‌ترین تهدیدات امنیتی

ادامه ...

گواهی SSL

گواهی SSL چیست؟

ادامه ...

امنیت سایبری و محرمانگی در انتخابات آنلاین

امنیت سایبری و محرمانگی در انتخابات آنلاین

ادامه ...

صندوق رای اینترنتی

صندوق‌ رای در بستر اینترنت

ادامه ...

امنیت وب و اهمیت آن

امنیت وب و اهمیت آن

ادامه ...

نحوه اجرای دقیق و موثر انتخابات سالم

نحوه اجرای دقیق و موثر انتخابات سالم و آنلاین

ادامه ...

تفاوت برگزاری انتخابات حضوری با رای گیری آنلاین

تفاوت برگزاری انتخابات حضوری با رای گیری آنلاین

ادامه ...

اپلیکیشن رای گیری آنلاین و رایگان رای شمار

مزایای استفاده از اپلیکیشن رای گیری

ادامه ...

شفافیت در انتخابات

تضمین شفافیت در انتخابات آنلاین

ادامه ...

رمزنگاری در سامانه رای گیری آنلاین

رمزنگاری در سامانه‌ رای گیری آنلاین

ادامه ...

قواعد مهم در سامانه آنلاین

قواعد مهم که در هر سامانه آنلاین باید رعایت شود!

ادامه ...

احراز هویت در سامانه‌های آنلاین راگیری

احراز هویت در سامانه‌های آنلاین راگیری

ادامه ...

نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین

نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین

ادامه ...

آیا سامانه رای گیری آنلاین قابل اعتماد هستند؟

آیا سامانه‌های رای گیری آنلاین قابل اعتماد هستند؟

ادامه ...

سامانه هوشمند رای شمار

سامانه هوشمند رای گیری

ادامه ...

رای گیری الکترونیکی

ویژگی‌های سامانه رای گیری الکترونیکی

ادامه ...

رای گیری الکترونیکی را از کجا شروع کنم ؟

رای گیری آنلاین و الکترونیکی را از کجا شروع کنم ؟

ادامه ...

انتخابات مدارس

انتخابات در مدارس

ادامه ...

سیستم انتخابات

انتخابات، نظرسنجی، همه پرسی

ادامه ...